• Künye  • Kurumsal  • Reklam  • Üyelik  • Arşiv    • Site Haritası  RSS 
YAZARLAR  |  SOHBETLER  |  İHRACAT SOHBETLERİ  |  RESMİ İLANLAR
YAZARLAR Behzat Yıldırımer ►ÜÇÜNCÜ KOLTUK
12
14
16
18
05/09/2022 07:17
Stratejik Yönetim Araçlar Değerler, Vizyon, Misyon

     Şirketler mevcut durumlarını saptamak ve doğru stratejiyi belirleyebilmek amacıyla pek çok araç kullanmaktadır. Bunların bazıları çok bilindik olmakla birlikte, bazıları daha az tanınmaktadır.
     Bu kısa yazıda strateji belirlemeden önce yapılması gerekenleri açıklamaya çalışacağız.

Değerler, Vizyon ve Misyon Manzumeleri
     Belirlenecek stratejinin doğruluğu öncelikle kurumun değerler, vizyon ve misyon manzumelerinin ortak akıl ile belirlenmesinden geçer. Bunların belirlenmesinde ülkemizde genellikle uygulanan yöntem, en tepedeki birkaç kişinin masa başında manzumeleri belirlemesidir. Bu yönteme tamamıyla yanlış diyememekle birlikte noksandır diyebiliriz. Zira, kurumsal başarıya giden yolun ortak akıldan geçtiği malumdur.

     Asıl garip olan durum, değerleri belirleyenlerin de genellikle bu değerleri içselleştirmedikleri ve kısa sürede unutmuş olmalarıdır. Daha da önemlisi belirledikleri manzumelere aykırı tutum ve davranışlar içinde oldukları da vakadır.

     Değerler, vizyon ve misyon manzumeleri başarılı olarak bilinen şirketlerin internet sitelerinden kopyalanıp yapıştırılarak da belirlenemez. Hepsinin kendimize uygun terzi modeli olması elzemdir. Yukarıdan talimatla belirlenen  manzumelerin de şirketin orasına burasına asılmasıyla hedeflenen yerini bulma ihtimali yoktur.

     Doğrusu, şirketi karar süreçlerinde ve operasyonel işleyişte temsil eden heterojen bir profil grubun, kimin ne dediğinin bilinmediği şeffaf bir ortamda ortak akıl ile bunları belirlemesidir. Zira insanoğlu talimatla yapılan işleri sorgulamadan yapmaya çalışırken, kendi aklının da destek olduğu manzumeleri daha kolay içselleştirerek uygulamaya alır. Bu da “kurum kültürü” inşasının temel taşını oluşturur.

     Kurum kültürü; duygu, düşünce, kurallar, iletişim ve davranış birliğini sağlayan ögelerin tümünü içerir. Hz. Mevlana’nın buyurduğu gibi, aynı dili konuşanlar değil, aynı duyguları paylaşanlar anlaşabilir. Hedefsiz ve kendi haline bırakılmak suretiyle rastgele oluşmuş bir kültür, kurumun göbeğine bırakılmış bir bomba gibidir. Doğru belirlenen manzumeler üzerinde hedefli yeşertilen kurum kültürü ise kurumu “ben” olmaktan çıkartıp “biz” yapan en temel araçtır.

     Buradaki en önemli konu, doğru belirlenmiş manzumelerin doğru algılanıp, doğru içselleştirilmesi ve doğru uygulamaya konulmasıdır. Bu doğruların gerçekleştirilmesinde ise büyük yük patronaj ve tepe yönetimin omuzlarındadır. Unutmayalım ki balık baştan kokar. Doğru içselleştirme ve uygulama için de sürekli eğitim ve gelişim yatırım yapılması önemlidir. Gelişim yatırımını bilimsel metodolojilere uygun doğru yaparsak yatırım, yanlış ya da noksan yaparsak da masraf olur.

     Bazı kurumlarda onlarca adet değer manzumesi görmekteyiz. Teamülen değerler manzumesinin 5-10 başlıkta belirlenmesi gerektiğini hassasiyetle önermekteyiz. Keza vizyon ve misyon bildirilerinin de mümkün olan en kısa şekilde ifade edilmesini içselleştirme ve uygulama kolaylığı açısından önermekteyiz.

     Sadece bir örnek olması açısından Yönetim Kurulu Başkanı olduğum Tim Danışmanlık şirketinin değerler, vizyon ve misyonunu aşağıya bırakıyorum.

     Değerler: Güvenilirlik, Yenilikçilik, Paydaş Odaklılık, Takımdaşlık
     Vizyon: Sektöre yön veren yeniliklerde öncü marka olmak.
     Misyon: Paydaşlarına kattığı değerleri sürekli artırmak.
          Değerler kurum kültürünün oluşmasında en önem verdiğimiz başlıklardan oluşmalıdır.
     Vizyon; kurumsal hayallerimizin, gelecekte ne olmak istediğimizin, amaçlarımızın ve ilkelerimizin yer aldığı bir metindir.
          Misyon ise, kurumumuzun varlık nedenini ifade eden bir metindir.

Önceki Yazılar :
Bu sitenin tüm hakları saklıdır Ticaret Gazetesi    rt.moc.isetezagteracit @ ofni